۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۶۱۱۷۲۹
آیت الله رجبی در گفت وگو با رسا:

ادامه مذاکره خسارت است|اروپا برای برجام چه کرده که عده‌ای هنوز منتظر هستند؟

ادامه مذاکره خسارت است|اروپا برای برجام چه کرده که عده‌ای هنوز منتظر هستند؟
عضو جامعه مدرسین ادامه روند مذاکرات و چشم انتظار اروپایی ها ماندن را خسارت دانست و گفت: اروپایی ها به دنبال وقت تلف کردن و ایجاد فرصت برای خود هستند.

آیت الله محمود رجبی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری رسا، با اشاره به وعده های اخیر کشورهای اروپایی در زمینه اجرای اینستکس برای جلوگیری از کاهش تعهدات برجامی ایران گفت: جای تعجب است که چرا برخی مسؤولان به سوابق کشورهای اروپایی توجهی ندارند و متناسب با آن عکس العمل نشان نمی دهند.

وی افزود: آقای روحانی و آقای ظریف قبل از برجام با همین اروپایی مذاکراتی داشتند و اعلام کردند که اروپایی ها تحت تأثیر آمریکا هستند و به وعده های خود عمل نمی کنند، یکی از آقایان تعریف می کرد وقتی که ایران به همه تعهدات عمل کرد و به اروپایی ها درباره تعهدات آن ها تذکر داده شد، یک مقام اروپایی سیگار خود را له می کند و می گوید می خواهیم بحث هسته ای اینگونه متلاشی شود یعنی صریحا این موضوع را اعلام کرده و به وعده های خود عمل نکردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم اظهار داشت: عده ای گفتند که چون اروپایی ها تحت تأثیر آمریکا هستند فایده ای ندارد و به سراغ برجام رفتند تا با به خیال خود با اضافه کردن آمریکا مشکل را حل کنند و شاهد بودیم که آمریکا چگونه با موضوع برجام برخورد کرد.

وی ادامه داد: بعد از چنین تجربیاتی باز هم عده ای به دنبال وعده های پوچ اروپایی ها هستند، سابقه اروپایی ها کافی است تا هر سیاستمدار و دولتمردی بداند که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب به اروپایی ها نیز مانند آمریکا نمی توان اعتماد کرد.

آیت الله رجبی با بیان این که اروپایی ها به دنبال وقت تلف کردن و ایجاد فرصت برای خود هستند، ابراز داشت: رهبر معظم انقلاب بعد از خروج آمریکا از برجام تأکید کردند که اعتمادی به اروپایی نیست که باید به این واقعیت توجه کرد.

وی عنوان کرد: ماهیت و هویت اروپایی ها و سابقه تاریخی آنان نشان داده که همراه آمریکا هستند و تنها به منافع خود فکر می کنند و هیچگاه پایبند به تعهدها نخواهند بود، مگر اروپایی ها برای برجام که کردند که عده ای هنوز منتظر هستند؟ آمریکایی ها در لفظ و عمل از برجام خارج شدند و اروپایی ها در عمل نقض برجام می کنند.

استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اروپایی ها مانند آمریکا هیچگاه به برجام عمل نکردند که بخواهیم منتظر اقدامات آنان باشیم، بهترین راه برخورد با عزت و اقتدار در برابر بیگانگان است تا آن ها را سر عقل بیاورد و الا اگر بنا باشد همچنان مذاکره پیگیری شود همانگونه که در حال حاضر مسؤولان از ارتباط و مذاکره با آمریکا پشیمان هستند چند وقت دیگر خواهیم دید که اروپایی ها نیز مانند آمریکا عمل می کنند و وقت کشور تلف می شود و مسؤولان پشیمان خواهند شد.

وی اضافه کرد: اگر از زمانی که مذاکرات شروع شد دولتمردان نگاه به درون می داشتند الان آمریکایی ها و اروپایی ها ملتمسانه شرایط ایران را قبول می کردند اما این کار را نکردند و باید توجه داشت ادامه این راه جز خسارت نتیجه دیگری نخواهد داشت.

محمد قمین
ارسال نظرات